perjantai 30. toukokuuta 2014

Herkkä mies – herkästi väärinymmärretty


Herkkyyttään liian suoraan ilmentävä mies on tabu. Kuten naapurioven takana majailevan maahanmuuttajaperheen, myös herkkien miesten olemassaolon sallimme, mutta emme me heistä vieläkään  ihan huviksemme viitsi jutella. Herkkyytensä vuoksi ainakaan.

On miesten herkkyys joskus ollut muodissakin – viimeksi kai joskus 1500-luvulla. Sen jälkeen jälkiteolliset yhteiskunnat ovat yksi toisensa jälkeen rakentaneet aiheen ympärille vaivaantuneen sallimuksen ilmapiiriin. Piirre itsessään ei missään nimessä, tai millään mittarilla ole kuitenkaan millään tavalla pop. Miesten julkilausuttu herkkyys mielletään yhä tavalla tai toisella epäterveenä riippuvuutena, itsenäistymiskyvyttömyytenä, tissiposkisuutena tai vähintään epäkiihottavan epämiehisenä mamerointina, joka on parempi naamioida vastentahtoisesti hankittujen lihasten ja parhaat päivänsä nähneen takaveto-Bemarin körttimaskuliinisuuteen.

Kun hieman zoomaamme, saatamme huomata, että herkkiä miehiä on kuitenkin meillä Suomessakin aina ollut. Mikä paradoksaalisempaa, he ovat usein myös niittäneet keskivertoa enemmän yhteiskunnallista arvostusta. Myös miesten herkkistelyä yhteisin hengenvedoin halveksuvien tribaali-irmojen taholta.

Homman juju piilee siinä, ettei herkkyyttä sovi ilmentää kanavoimatta ja sellaisenaan – ei pidä vollottaa lapsensa kevätjuhlissa tai kaiken kansan teatterissa Almodóvar-leffan äärellä, ei kuulu pakahtua Kaija Koon ”Kuka sen opettaa” -kappaleen kurkkuun nostamiin itsehyväksynnän kyyneliin ja sopertaa: ”Kyllä minäkin vielä näytän kaikille!”

Ei, herkkyyden tulee ilmetä meillä välillisesti, jonkin sortin taiteilijuuden tai käsityöläisyyden kautta. Tämä on ainoa sovelias tapa. ”Taitajan” herkkyys paitsi hyväksytään, myös asetetaan usein julkisen ihailun ja tavoiteltavuuden arvoiseksi hyveeksi. Esimerkiksi Pariisin Kevään kappaleet ”Invisible Man” ja ”Oveton ovi” on kirjoitettu juuri erityisen herkän henkilön – oletettavasti miehen – näkökulmasta.(*)

Juuri tällä hetkellä suosituin miehille sosiaalisesti sallittu herkkyyden ilmentämisen tapa näyttäisi olevan ruoanlaitto. Tomi Björck siellä, Harri Syrjänen täällä. Kokkaava mies – tuo rokat ja tapakset suvereenisti taitava paistinpannujen pataässä, jokaisen huushollaamisen alle luhistuvan kotiäidin haavekuva, tavoite, märkä uni ja täyttymys. Major problemos: miten saada se oma lutuinen, mutta keittiössä kädetön raksajarmo-raukka käärimään makeja Michelinin arvoisesti? Kuka sen opettaa?

Toisaalta, osaako Harri Saaristoköökkinen vaihtaa talvirenkaat, lukea vesimittarin tai pystyttää lauta-aidan? Puhuuko se miesten juttuja parvekkeella grillibileissä vai vouhottaako vain housuvaipoista lähiökulinaristien kevätkokouksessa? Epäillä rohjetkaamme.

Aika usein olemme ihmisille yhtä kuin toimi, jossa vaikutamme rahaa ansaitaksemme. Joidenkin toimi on julkisesti näkyvämpi kuin toisten. That’s it.

Yksikään suomalainen julkkismies ei kuitenkaan ole julkisuudessa ensisijaisesti herkkyydestään johtuen – Suomesta puuttuu valtakunnan herkkis! Miksi? Onhan meillä jo valtakunnan jurottaja (Jone Nikula), valtakunnan sekoboltsi (Cristal Snow), valtakunnan survivor (Arman Alizad), valtakunnan älykköjä (Jarkko Martikainen, Samuli Putro, Esa Saarinen, Pekka Himanen) ja vaikka mitä muita. Herkät miehet, ulostautukaa poteroistanne!

*Kts. lisää erityisherkkyydestä, mutta älä ylitulkitse:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti