torstai 17. heinäkuuta 2014

Rakkaudesta raja-aitoihin (Musiikki)


Taas viime päivinä on puhuttu paljon maamme musiikkifestivaaleja vaivaavasta kaljakarsina-ongelmasta. Eli siitä, pitäisikö tuopposten kanssa saada liikahdella rajatun ryypiskelykornerin sijaan vapaasti koko juhla-alueella. Popmursun mielestä pitäisi, sillä kuten ”cityvihreä betoninhalailija” Hannu Oskalakin mainiossa bloggauksessaan totesi: ”Kun ihmisille annetaan vastuuta, he käyttäytyvät vastuullisemmin.” Tässä kohtaa lieneekin ihan ok liputtaa häpeäkasvatuksen puolesta, aikuisia kun me kaikki siellä festareilla niin kovin olemme olevinamme.

Kaija Koo kysyi aikanaan: ”Kuka keksi rakkauden?” Kunnon musanörtti vastaisi että Beatles. Hehän ovat tunnetusti keksineet kaiken. Kaikki myöhemmin tullut on vain enemmän tai vähemmän hailakkaa kierrätystä. Mikä siinä sitten on vikana? Onko siinä jotain vikaa, vai pitääkö asia vain päästä sanomaan? Vähän sama kuin toteaisi kaverin esitellessä uutta autoaan että ”no ihan siisti mut hei, Henry Ford.”

Me suomalaiset aikuiset olemme melkoisia raja-aitojen rakastajia musiikin saralla muutenkin. Vuodesta toiseen viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana olemme käyneet väsynyttä keskustelua siitä kuka keksi mitäkin ensin ja mikä bändi kuuluu mihinkin lokeroon. Soundi-lehden Ilosaarirockista lähettämän Soundi-TV:n jaksossa Herra Ylppö puntaroi varsin totuudellisesti nuoren polven tekijöiden suhdetta genreihin ja kertoi havainneensa, miten 1990-luvulla syntyneet muusikot eivät enää tunnista raja-aita -asetelmaa. Popmursu on havainnut saman ilmiön – ilmiön jolla on kaksi hauskaa puolta.

Siinä missä määrällisesti ja tyylillisesti alati laajenevat tuotantomahdollisuudet ja tarjonta ajavat nuoremman polven tekijöitä kohti jaotteluiden poistamista ja hegemoniaa, tekevät vanhemman polven musiikkivaikuttajat kaikkensa keksiäkseen mitä typerämpiä genre-määritelmiä. ”Drone”, ”acid house”, ”electroclash”… termit eivät anna suurimmalle osalle musiikkia kuuntelevista ihmisistä pienintäkään informaatiota siitä, mistä kyseisessä musiikissa on kysymys, miltä juuri tämä musiikki tuntuu. Ne eivät viesti käyttäjästään juuri muuta kuin sen, että johonkin suuntaan on uskomaton tarve päteä.

Keskimääräinen nuoremman polven musiikkityöläinen on vaistonnut loputtoman suon läheisyyden konkaria paremmin. ”Maailma on tehty meitä varten” laulaa Haloo Helsingin Elli Softenginen syöttäessä toista sinkkua Euroopan listoille. Maailma muuttuu, minä en – tuuminee samaan aikaan Martti Syrjä ja oksentaa ”Vain elämää”:tä katsoessaan. Tokikin, siellä ne ovat aina, ”Murheellisten laulujen maa”, ”Tahroja paperilla” ja ”Vuonna ’85” selustan turvaamassa. Kaikki lauluja, jotka on tehty huomattavasti suppeamman diversiteetin Suomessa aikana, jolloin swägeinkään Jaakkoeinokalevi ei vielä osannut haaveillakaan Nokioista, Rovioista tai Superselleistä.

Olemme aina rakentaneet karsinoita suojaamaan jotakin, jonka pelkäämme olevan vieraalle vaikutukselle altis. Tällaiseksi olemme luulleet kansallisluonnettamme. Vuonna 2014, mikä vittu se edes on? Oikeasti? Arto Tuunelan sanoin: Saattaishan sitä joutua muuten vaikka vapautumaan.”

Hannu Oskalan bloggaus alkoholikulttuuripolitiikan puolesta: 
Herra Ylppö genreistä ja kapinoinnista Soundi-TV:ssä:
Martti Syrjää oksettaa Ilta-Sanomissa: 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti