Pitkästä aikaa leffasta lähtiessä sai havahtua huomaamaan Pepsin
lämmenneen liki täydessä putelissaan. Ympärillä oli hiljaista. Omat
silmämunuaiseni olivat kostuneet räpyttelemättömyydestä ja ehkä jostain
muustakin syystä. Musiikkivideoilla (mm. Sonic
Youth) aloittaneen jenkkiohjaaja Spike Jonzen Her kun oli, ei enempää eikä vähempää kuin täydellinen elokuva.
Herin tapahtumien
näyttämönä on hologrammiteknologiaan perustuvien kodin viihdekeskusten
sulostuttama lähitulevaisuus. Keskellä arjen hulinaa ja tuiki tärkeitä toimiaan
suhaavat, inhimillisyytensä kadottaneet ja kadottamassa olevat työikäiset päättävät
valjastaa älylaitteidensa käyttöjärjestelmät jokapäiväisen sosiaalisen
kanssakäymisensä aktiivisiksi toisiksi.
Näin tekee myös Joaquin Phoenixin (Gladiator, Walk The Line, The Master) esittämä Theodore Twombly – kiireisten (tai muuten vaan laiskistuneiden) ihmisten läheisilleen osoittamia sähköisiä kirjeitä työkseen ideoiva konttorirotta.
Sitten mies menee ja rakastuu omaan sensuellisti lirkuttelevaan käyttikseensä.
Näin tekee myös Joaquin Phoenixin (Gladiator, Walk The Line, The Master) esittämä Theodore Twombly – kiireisten (tai muuten vaan laiskistuneiden) ihmisten läheisilleen osoittamia sähköisiä kirjeitä työkseen ideoiva konttorirotta.
Sitten mies menee ja rakastuu omaan sensuellisti lirkuttelevaan käyttikseensä.
Asetelman tasolla ollaan kuin ollaankin osittain samoilla
vesillä sittemmin Spider-Maneihin siirtyneen
Marc Webbin viiden vuoden takaisen, liki ensiluokkaisen 500 Days Of Summerin kanssa. Erona on, että
parhaan alkuperäiskäsikirjoituksen Academy Awardin* pokannut Her on selkeä draama. Melankolisromanttisesta
perusvireestään huolimatta Herin sutjakalla
flow'lla etenevä dialogi sisältää tipauttavan määrän humoristisesti hersyviä elementtejä
ja tukun viihdekulttuuriviitteitä.
Herin ansiot
kiteytyvät elokuvan taidokkuuteen havainnollistaa saarnaamatta meidän näennäistärkeiden toimistohenkilöiden lyhytnäköistä oravanpyöräilyä. Teemme
päivittäin asioita, joilla ei ole merkitystä onnellisuutemme kannalta. Mikä
suuri ja kaunis erehdys. Mursu ottaa suurella mielenkiinnolla vastaan tärkeiksi
koettuja elämänarvoja, jotka eivät mahdu onnellisuus-yläkäsitteen alle.
Koska Her on toiselta kyljeltään dystooppinen elokuva, tosielämässä meillä olisi vielä aikaa ehkäistä siinä esitetyn uhkakuvan toteutuminen. Voisimme aloittaa esimerkiksi nyt kun XP-tukikin vanheni.
Koska Her on toiselta kyljeltään dystooppinen elokuva, tosielämässä meillä olisi vielä aikaa ehkäistä siinä esitetyn uhkakuvan toteutuminen. Voisimme aloittaa esimerkiksi nyt kun XP-tukikin vanheni.
Herin tiimoilta
käymästäni keskustelusta mieleeni jäi kommentti, jonka lausuja koki elokuvan
jättämän jäljen surullisena. Jäin
miettimään. Metatasoilla pallottelun jälkeen tuumailin kysymyksen tämän(kin)
elokuvan kokemuksellisuudesta palautuvan pitkälti siihen, mitä kuluttaja X on halukas
ja kykenevä elokuvaa katsoessaan näkemään. Sekä siihen, mitä ei.
Snobbailu sikseen, ei ole olemassa oikein katsomisen tapaa. Mutta herkempiä antenneja on.
On osattava virittäytyä taajuudelle. Tämä pätee sekä elokuvantekijöihin että
yleisöön. Herissä
vaikutuksen teki sen luojien käsitys kauneudesta. Ihmisiä toisillemme -ohjeen
noudattaminen jää tuntemissamme yhteiskunnissa melko usein sanahelinäksi. Valkokankaalla ajatuksen merkityksellisyydestä muistuttaneita kohtauksia tukivat mitä suurimmalla tajuisuudella kuvastoa lihallistamaan asemoidut musiikkivalinnat: The Breeders, Arcade Fire,
Aphex Twin jne...
Vaikka Hoyte van Hoyteman (Let The Right One In, The Fighter) kamerallaan taltioiman Herin aamuruskomainen henkilö- ja kaupunkikuvaus, kameratyöskentelyn hienovaraisuus ja symbolista puhtautta henkivä värimäärittely ansaitsisivat jo pelkällä visuaalisuudellaan maininnan ”ilmiömäinen”, kumpuaa elokuvan täysi voima sen kokonaisuuden eri osa-alueiden kerrassaan saumattomasta synkkauksesta. Niitä kaikkein korkeimpia voimia käynee kiittäminen siitä, että Scarlett Johansson tyytyi äänirooliin.
Heriä voi avosydämin
tituleerata elämää suuremmaksi elokuvaksi. Siispä, jos katsomisen sijasta
päätät haluta nähdä, Her on hyvin
suurella todennäköisyydellä parasta teattereissa juuri nyt (vielä hetken).
Tulevaisuus näyttää, sukeutuuko Spike Jonzen teoksesta Nicolas Winding Refnin
kolmen vuoden takaisen Driven kaltainen taiteellinen trendsetter. Tuskinpa,
vaikka se vilpittömintä leveysasteillemme tuon jälkeen kulkeutunutta
elokuvataidetta onkin. Pelti ei rytise, paidat eivät ole tiukkoja, eikä Ryan
Gosling katso kuumottavasti kaukaisuuteen.
Toisin kuin monilla muilla taiteenaloilla tänä päivänä, Herin edustamalla ”rehellisen elokuvan” segmentillä
vaikutetaan vielä toistaiseksi ansioiduttavan ensisijaisesti sisältöperusteisesti.
Me kuluttajat taas haluamme jatkossakin liikuttua, emme vain nähdä miten
liikututaan. Siinä on tuotteen ja elämyksen ero.
*The 86th Academy Awards: Best Original Screenplay –
Spike Jonze (Her)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti