Mikko
Leppilampi kehaisi taannoin Mustien leskien olevan ”maailmanluokan sarja”.
Kommentti on kummastusta herättävä, kun otetaan huomioon, että mies on mukana
myös eilen kilpailevalla kanavalla startanneessa Miikko Oikkosen ja Teemu Nikin
ohjaamassa, Oikkosen yhdessä Antti Pesosen ja Anniina Holmbergin kanssa käsikirjoittamassa
Nymfit-fantasiadraamassa.
Siinä missä Nelosen poseeraamiselle omistautunut Mustat lesket jää Vares-saagan puurouttamia polkuja väkisin tallaavaksi aivokuolleeksi huljutteluksi, on Maikkarin liki kaksi vuotta kuvaamisensa jälkeen lanseeraama Nymfit osoitus aidosti kansainvälisen tason osaamisesta, niin hyvässä kuin pahassa.
Siinä missä Nelosen poseeraamiselle omistautunut Mustat lesket jää Vares-saagan puurouttamia polkuja väkisin tallaavaksi aivokuolleeksi huljutteluksi, on Maikkarin liki kaksi vuotta kuvaamisensa jälkeen lanseeraama Nymfit osoitus aidosti kansainvälisen tason osaamisesta, niin hyvässä kuin pahassa.
Aloitetaan
plussista. Sarjan ”aikamme kiinnostavimmista näyttelijälupauksista” Sara Soulié
ja Rebecca ”Pihlan serkku” Viitala muodostavat tasapainoisen epätasapainoisen
pääosacombon: nahkahousuinen muijakarisma vs. The Sims -karisma, rock on! Ainoastaan
avausjakson pällisteleväisesti läpiluikkineen Manuela Boscon valinta
epäilyttää. Eikö monalisamaista arvoituksellisuutta edellyttävään konkarinymfin
rooliin voitu kiinnittää ketään syväsieluisempaa, esimerkiksi Leena Pöystiä tai Lotta Lindroosia?
Miesten puolelle tuotannon myyvyyttä pönkittämään
onkin sitten ladattu kaikki mitä meiltä löytyy: Kai Vaine (modernisti
tukkijätkämäinen valkoisen t-paidan karisma), Lauri Tilkanen (sänkykamarisilmät
+ enemmän volyymia), Ilkka Villi (nörttiyleisö #AlanWake), sekä vielä avausjaksossa
vilahtamaton Leppilampi (Leppilampeus).
Poikkeuksetta
mainio Jarkko Niemi Soulién esittämän noviisinymfi Didin lapsuudenystävänä on astetta
kevyemmin puuteroitu perusjamppa. Hän, josta vastaaviin pläjäyksiin
vihkiytyneiden on helppo veikata myöhempien käänteiden mustaa hevosta. Toisena kuolevais-dudena
vakuuttaa kroonisen jurottamisen ekspertti, Max ”Rat King” Ovaska.
Digitaalisten mainospaikkojen aikakauden Suomessa avannut Nymfit on kuvattu silmiä hivelevän surrealistisella otteella, valaistus ja ilmakuvat öisestä Helsingistä ovat useimmiten upeaa katseltavaa. Toisaalta mukana on myös mihinkään mitenkään liittymättömiä kiintiökuvia. Kuten tuiki tarpeettomassa suihkukohtauksessa asiaankuuluvan angstisen musiikin säestyksellä väläytetty, tuiki kansainvälinen sivutissi.
Digitaalisten mainospaikkojen aikakauden Suomessa avannut Nymfit on kuvattu silmiä hivelevän surrealistisella otteella, valaistus ja ilmakuvat öisestä Helsingistä ovat useimmiten upeaa katseltavaa. Toisaalta mukana on myös mihinkään mitenkään liittymättömiä kiintiökuvia. Kuten tuiki tarpeettomassa suihkukohtauksessa asiaankuuluvan angstisen musiikin säestyksellä väläytetty, tuiki kansainvälinen sivutissi.
Sitten se dialogi.
Nythän on niin, että jos sarjan lähtökohtana on jotain yhtä kepeän rationaalista
kuin nykypäivän Helsinkiin siirretyt antiikin mytologian nymfit ja satyyrit, emme
vain voi tyytyä ”mua vaan vähän
jännitti tulla tänne” -henkistä nuortenkirja-liturgiaa sisältäviin repliikinkikkareisiin.
Ikään kuin autenttisen ja fiktiivisen välille haluttaisiin näillä leveyksillä tietoisesti
vetää läpiantamaton ja betoninvankka raja: ”Ethän eläydy liiaksi tahi käsitä väärin, sinä taatusti
arviointikyvytön vaikuteimuri siellä Angry Birds -hupparissasi!”
Teatteriperinne
istuu suomalaisen elokuva- ja tv-käsikirjoittamisen viisureissa vielä sen
verran stydisti, että sen kitkemiseksi vaadittaisiin erityisellä tarkkaavaisuudella
ja aidosti monikulttuurisella yhteistyöllä suoritettua juurihoitoa. Sikäli mikäli
siis halutaan olla aidosti ja läpikotaisesti kansainvälisiä.
Popmursu ei
tämän otsikon alla viitsi mennä kaikkiin sarjassa vilisseisiin klaffimokiin
mutta for real man – minkä kantakaupunkilaisen kerrostalokiinteistön pihalla on Alaska-mallinen,
yhden täyttöpisteen self service -bensis?
Perusvaikutelma
Nymfeistä jää suopeasti plussan puolelle. Tässä vaiheessa ei häiritse
edes se, että kirjoja ja lisätuotantokausia on ajan hengen mukaisesti tulossa
lisää. Mahdollisesti niin monta, ettei kenelläkään ole enää kivaa. Kenties niin monta, että
huomaat pitäväsi Taylor Lautneria jälleen seksikkäänä.
On ilmeistä, että 50 maata on halunnut ostaa tämän verenimu-trendiä pohjoismaisesti päivittävän lypsykoneemme. Tuskinpa esimerkiksi italialaista katsojaa jurkkalainen töksäyttelykään häiritsee, kiitos tekstityskulttuurin. Vaikkakinhan hyvin suurella todennäköisyydellä Leppiksemme lausuntoja pudottelee siellä joku paikallinen Fabio. Hah, tokkopa osaa juontaa tai laulaa edes!
On ilmeistä, että 50 maata on halunnut ostaa tämän verenimu-trendiä pohjoismaisesti päivittävän lypsykoneemme. Tuskinpa esimerkiksi italialaista katsojaa jurkkalainen töksäyttelykään häiritsee, kiitos tekstityskulttuurin. Vaikkakinhan hyvin suurella todennäköisyydellä Leppiksemme lausuntoja pudottelee siellä joku paikallinen Fabio. Hah, tokkopa osaa juontaa tai laulaa edes!
Mediat huom:
Milloinkohan 38-vuotias, kymmenen vuotta sitten ammattiinsa valmistunut Ilkka
Villi lakkaa olemasta näyttelijälupaus?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti